Gå til sidens hovedinnhold

Arnstad brøt Trønderbane-løftene grundig

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Marit Arnstad skriver i Trønderdebatt at Senterpartiet ikke kan ta ansvar for manglende satsing på Trønderbanen. Det er hun imidlertid pent nødt til å gjøre. Som samferdselsminister tok hun selv planene for Trønderbanen kraftig ned. Og det bare ett år etter at hun som samferdselsminister lovte å halvere reisetiden. Det er en formildende omstendighet at hun ikke var alene om dette ansvaret. Hennes regjeringspartnere Arbeiderpartiet og SV var også med på nedprioriteringen. De var også med på de brutte løftene.

Les også

Senterpartiet kan ikke ta ansvar for den forrige regjeringens manglende satsing på Trønderbanen

Det var et politisk spill i to akter: Først lovet hun og daværende statsminister Jens Stoltenberg en halvering av reisetiden og jernbanetunnel under Forbordfjellet. Regjeringens pressemelding av 10. september 2012 ligger fortsatt tilgjengelig på nett.

Det gjør også nyhetsinnslaget på NRK samme dag der de jublende presenterer nyheten.

Året etter la de imidlertid planene til side i Nasjonal transportplan. Det eneste dobbeltsporet Trønderbanen nå skulle få, var nå redusert til 2600 meter mellom Hell og Værnes. Borte var halvering av reisetid og tunnel gjennom Forbordfjellet. Elektrifiseringen av Trønderbanen gir ingen kutt i reisetiden, ikke det korte dobbeltsporet heller.

Dette er en pinlig historie og Marit Arnstad kaster stein i glasshus når hun prøver å skyte tilbake på den borgerlige regjeringen.

Det som trengs på Trønderbanen nå, er en skikkelig satsing for flere avganger og kortere reisetid, hele veien til Steinkjer. Ikke en gjennomgang.

Kommentarer til denne saken