Gå til sidens hovedinnhold

Bilfritt byliv

Artikkelen er over 1 år gammel

Jeg har aldri savna å ha førerkort og kjøre bil i denne byen.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Enkelte åpenbaringer i oppveksten huskes lenge. Sånn er det i hvert fall for meg. Jeg glemmer ikke det øyeblikket jeg forsto at jeg er privilegert. Det gjorde så vondt å tenke på den globale urettferdigheten som medfører at familien min har blant annet egen bil – uten at det hever lykka mi – mens andre lever i ekstrem fattigdom.

Jeg vokste opp på Tiller. Dette er et område i byen som er mest kjent for bilbaserte kjøpesenter. Da jeg var lita jobba faren min med flere beboere for at det skulle bygges en støyskjerm mot Østre Rosten og en barneskole som vi kunne gå til uten å møte en eneste bilvei. Heldigvis vant de fram på begge punktene.

Da jeg gikk på ungdomsskolen og fikk tilbudet om opplæring til førerkort var jeg ikke i tvil om hva jeg skulle svare. Nei, å tillate seg å ta uforholdsmessig stor plass i trafikken var simpelthen uaktuelt for meg. Private personbiler i byen burde vært forbeholdt bevegelseshemma mennesker, tenkte jeg.

Under ungdomstida likte jeg egentlig å sove så lenge som mulig, men trusselen om å bli kjørt til skolen i privatbil gjorde til slutt at jeg sto opp og satt meg på sykkelsetet eller tok beina fatt før jeg var nødt. Jeg ville ikke tilhøre den verdenseliten som sitter i private personbiler.

I en periode mens jeg gikk på videregående skole og fremdeles bodde på Tiller tok jeg bussen til og fra dansetimer i Midtbyen tre dager i uka. Det var virkelig ingenting å klage over – tvert imot. Å ta del i et fellesskap med andre passasjerer var noe av det fineste i verden for et ungt menneske som hadde fått nok av individualisme.

«Noen må kjøre. Må du?».

Dette er budskapet i en holdningskampanje fra Miljøpakken. Filmsnuttene viser renovasjonsarbeidere som bruker buss, rørleggere som bruker sykler og en vareleverandør som bruker beina som framkomstmiddel. En variant med tjeneste- og utrykningspersonell kunne fort blitt mer tragisk enn komisk.

Noen som kan og vil kjøre – men ikke må kjøre – dytter gjerne disse gruppene foran seg i debattinnlegg mot bilrestriktive tiltak. Realiteten er imidlertid at de som faktisk må kjøre bil ville fått bedre forhold med bilrestriktive tiltak som fører til at de som bare kan og vil kjøre innser at de ikke må det. Alle foretrekker vel spredt trafikk framfor tett trafikk.

Så er det noen som elsker å kjøre slik jeg elsker å sykle eller danse. Det har jeg forståelse for, og bilentusiastene utgjør langt ifra hele problemet. Hadde det ikke vært for at også mange andre kjører ville behovet for bilrestriktive tiltak som avgifter og forbud neppe vært så stort som det er.Gjennom studietida har jeg bodd sentralt i Trondheim og erfart problemene med biler midt i byen. Støyen i Fjordgata var til tider så drøy at jeg måtte lukke stuevinduet, og fra blokka jeg bodde i var det nesten ingen plasser jeg kunne gå eller sykle uten å vente på rødt lys for bilene. Bussen stamper i bilkø, og all trafikken fører til helseskadelig støv.Når venner som skal besøke meg i Midtbyen bruker bil spør jeg ofte hvorfor de ikke bruker bussen for eksempel. Svaret er så å si alltid at de er vant til det eller at det er lettvint. Sånn kan vi ikke ha det i en by. Det skaper for mange samfunnsmessige problem, og jeg har ikke engang nevnt klimagassutslippene som jeg ellers er opptatt av.

Nullvekstmålet for persontransport med bil handler om å legge til rette for god framkommelighet og effektiv utnyttelse av transportkapasiteten. Det betyr at flere av oss må bruke aktive og kollektive transportformer mens antallet innbyggere øker. Av hensyn til mennesker og miljø bør biltrafikken i Trondheim reduseres betraktelig.

«En avansert by er ikke en hvor de fattige kan bevege seg med bil men en der til og med de rike bruker offentlig transport».

Dette er et sitat av Bogotás forrige borgermester Enrique Peñalosa som jeg har oversatt til norsk. Aller helst er ikke grensa mellom fattige og rike markant, men poenget står. Nei til privatbilisme i byen!

Kommentarer til denne saken