Gå til sidens hovedinnhold

Bussen går, vekterstreiken består

Selv med enighet innen bussbransjen er det fortsatt yrkesgrupper som står midt i en arbeidskonflikt.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Vekterne har i 16 dager kjempet for sine rettmessige krav til bedre lønns- og arbeidsvilkår. De kunne ikke godta at lønnsutviklingen går i feil retning i forhold til gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

I 2010 var det enighet med NHO Service og Handel om at vekerlønningene skulle komme nærmere industriarbeiderlønna. Toppåret var i 2016, da tjente en vekter 90,7 prosent av en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. I 2020 er prosenten falt til 88,4 prosent. At arbeidsgiver løper fra sine skriftlige avtaler kan ikke aksepteres.

Videre handler streiken om kompensasjon for ubekvem arbeidstid, ufrivillig deltid i bransjen, og en bedre ordning for lærlinger.

I Trøndelag er det 41 medlemmer i Norsk Arbeidsmandsforbund som er i streik. I møte med flere av de streikene har jeg opplevd stor streikevilje. De har legitime og rettferdige krav, som får full støtte fra LO og en samlet fagbevegelse.

Nå ligger ansvaret for en løsning til arbeidsgiverne. Inntil de kommer på bedre tanker vil streiken fortsette med støtte fra alle oss som ikke godtar at lønnsforskjellene fortsetter å øke.

Kommentarer til denne saken