Gå til sidens hovedinnhold

Bygdekvinner vil ha tilbake forbrukermakt

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Når vi går i butikken for å handle mat kan vi velge i et stort mangfold av varer. Men i nærbutikken finner vi ikke igjen skreien fra Rørvik eller lammelåret fra Røyrvik. På merkinga av maten står det Coop, Rema, Eldorado, First Price og mange flere, altså kjedenes egne merkevarer (EMV). I dag står varer merket med kjedenes egne merker for omtrent 40 prosent av vareutvalget. I de største supermarkedene har vi cirka 20 000 varelinjer.

Bygdekvinnene i Nord-Trøndelag vil ha tilbake forbrukermakta. Vi har krav på å vite om maten vi kjøper er produsert i Norge, og er trygg, sunn og bærekraftig. I tillegg heier vi på produsenter som utvikler lokal mat på innovative måter. Vi forventer også å finne disse varene i nærbutikken, side om side med mat bygd på lokale mattradisjoner.

Bygdekvinnene utfordrer kjedene og den lokale kjøpmannen til i større grad å lytte til våre, kundenes, stemmer. Vi vil ha tydelig merking av både produsent og produksjonssted av alle typer matprodukter. Først da kan vi se at maten vi kjøper er en del av et bærekraftig kretsløp som også bidrar til utvikling av levende bygder.

Kommentarer til denne saken