Dersom lokale butikker skal overleve, må vi våkne opp og endre holdninger

Jon Håvard Solum, banksjef i Grong Sparebank

Jon Håvard Solum, banksjef i Grong Sparebank Foto:

Av

Hvis ikke vil vi garantert oppleve et enda større frafall i den lokale handelsstanden enn vi har sett til nå.

DEL

Meninger«Bruk meg i dag, så er jeg her for deg i morgen». Denne strofen så jeg på en plakat utenfor en butikk for ikke lenge siden. Det ligger mye i den setningen. Det å handle lokalt er kanskje viktigere nå enn noen gang.

Butikkdøden rammer ikke bare mindre bygder og tettsteder, men også de større byene. Men kanskje merkes endringene best i de mindre lokalsamfunnene der det i utgangspunktet er få butikker.

Mange lokale bedrifter har dype sår etter en periode med nedstenging som følge av korona-pandemien. Mange virksomheter mistet hele omsetningen nærmest over natta. Samtidig melder avisene at verdens rikeste mann, Amazon-grunnlegger Jeff Bezos, tjener svimlende beløp på koronakrisa. Netthandelen går i taket, og de store internasjonale nettselskapene tjener seg søkkrike.

Vi som bor her - midt i Norge, spiller en viktig rolle i et gjenreisningsarbeid som blir krevende. Det handler om å være vårt ansvar bevisst, og bidra til å holde de lokale næringskjedene intakt. Det handler kort og godt om å skape levende lokalsamfunn. Dersom lokale butikker skal overleve, må vi våkne opp og endre holdninger. Hvis ikke vil vi garantert oppleve et enda større frafall i den lokale handelsstanden enn vi har sett til nå.

Uten kunder kan ikke butikkene overleve. Hvis vi vil beholde aktiviteten i tettstedene der vi bor, må vi la pengene våre sirkulere lokalt, gå på kaféene og bruke attraksjonene i vår region. Velger vi i stedet å kun handle billig på nett, må man også huske at verdiskapningen skjer helt andre steder enn i sitt eget lokalsamfunn. Vi velger selv om vi vil være med på å skape liv og røre i tettstedet der vi bor, og om vi i framtiden fortsatt skal ha viktige møteplasser der vi kan treffe folk vi kjenner, og folk vi ikke kjenner.

Det handler om å ta vare på det vi selv setter pris på, og kanskje tar for gitt i normale tider. Å kjøpe varer som er produsert lokalt fører til levende tettsteder og levende handel i bygd og by. Det gjelder alt fra matvarer til sko og sportsklær. Og det er faktisk mulig å både handle på nett og handle lokalt - samtidig. Mange lokale bedrifter har etablert egne netthandelsløsninger som gjør det mulig å få det beste fra to verdener – handle effektivt hjemmefra, og samtidig handle lokalt og bidra til lokal verdiskaping.

Det samme gjelder også for reiselivet. I stedet for sydentur skal vi denne sommeren benytte oss av de lokale tilbudene. Det er en fin anledning til å bli bedre kjent med egen landsdel. Ikke glem hvor vakkert det er her. Tar vi noen feriedager på et hotell eller en campingplass et sted i vårt eget distrikt, holder vi liv i bedrifter og familieselskap som er truet etter pandemien.

De som driver med forretninger lokalt trenger vår drahjelp, og de trenger den mer enn noensinne. Hver krone du handler for lokalt, er ei investering i et levende lokalsamfunn, og i din egen framtid. Vær bevisst hvor og med hvem du handler, for det er som de sier i reklamen: «Vern om dine favoritter». Bruk dem i dag, så er de der i morgen.

Artikkeltags