Gå til sidens hovedinnhold

Det er mulig å forbedre NAV

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

I lørdagens leder i Trønder-Avisa stiller sjefredaktør Sivert Rossing spørsmålene: Er det mulig å forbedre NAV? Eller skal vi tenke helt nytt?

Til det første spørsmålet er svaret kort og godt ja. Det er mulig å forbedre NAV og dette er noe vi jobber med hver dag. Et eksempel på gode nye grep fortalte Trønder-Avisa om i sitt førstesideoppslag mandag denne uka.

Les også

Er det i det hele tatt mulig å forbedre Nav?

Gjennom Trøndelagsmodellen har 30 unge mennesker på Innherred funnet en ny vei inn i arbeidslivet. Prosjektet, som er et samarbeidsprosjekt mellom blant annet NAV Trøndelag og Trøndelag fylkeskommune, har som mål å redusere utenforskapet blant ungdom i Trøndelag og samtidig sikre rekruttering til bransjer med behov for arbeidskraft. I løpet av neste år er målet å kunne tilby dette til 500 arbeidssøkere i fylket.

Historien om NAV er ikke svart/hvitt. Mye har blitt annerledes med NAV. Hvordan det oppleves er ulikt. Noen mener NAV gjennom spesialisering og digitalisering oppleves som fjernere, andre igjen opplever at vi har blitt mer tilgjengelige gjennom at mye kan løses digitalt eller pr telefon.

NAV er sikkerhetsnettet for oss alle når kriser rammer oss med sykdom og arbeidsløshet. Vi bistår og hjelper mange ut i jobb hver eneste dag – bare i juli og august hjalp vi 600 jobbsøkere ut i jobb. Gjennom å være tettere på både arbeidsgivere og aktuelle kandidater ser vi at vi lykkes med å hjelpe flere til å finne sin plass i jobbmarkedet. NAV i Trøndelag har hatt stor oppmerksomhet rettet mot arbeidsmarkedets behov for arbeidskraft og hvordan vi kan kvalifisere og utdanne arbeidssøkere slik at de går rett ut i faste jobber.

Trønder-Avisa lurer på om det må tenkes helt nytt i NAV. Vårt svar er at vi må tenke nytt hele tiden. Innovasjon og utvikling er like viktig innenfor velferdsområdet, som på andre områder. Derfor jobber vi med forskning og utvikling og med kompetansehevning - hele tiden med mål om å levere bedre tjenester til innbyggerne i Trøndelag. Som med Trøndelagsmodellen og andre grep vi gjør. Vi er opptatt av at endringene vi gjør er kunnskapsbasert og at dette faktisk fører til bedre tjenester til de vi er til for.

Det betyr jo ikke at alt er perfekt. Vi gjør feil og noen ganger ser vi ikke, eller evner vi ikke, å bruke handlingsrommet og mulighetene som finns i dagens regelverk og ordninger. Det må vi bli flinkere til og vi må ha mer fokus på hvordan vi kan kombinere tiltakene og ytelsene med utgangspunkt i den enkeltes behov. Det som er helt sikkert er at utviklingen av NAV ikke vil stoppe.

Kommentarer til denne saken