Gå til sidens hovedinnhold

Det vil ta 90 dager før kontoret føles normalt igjen

Tre spørsmål du bør stille deg før du vender tilbake til kontoret

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Er du klar for å pendle igjen? Kan du gi slipp på ditt kjære hjemmekontorantrekk (altså slåbroken for mange av oss)? Tør du klemme eller håndhilse på kollegaene igjen? Med andre ord; er du klar til å komme tilbake til kontoret?

I løpet av det siste året har de fleste av oss oppdaget fantastiske ting ved å jobbe hjemmefra, for eksempel fravær av tidsklemme, null bortkastet tid på pendling og uavbrutt fokus (da barna var på skolen). Det er liten grunn til å tro at vi vil gi slipp på disse fordelene etter pandemien er over. Faktisk viser forskning på vanedannelse at det i gjennomsnitt tar 90 dager med endret atferd for et menneske å danne en ny vane, slik at den blir automatisk. Nå har vi hatt mer enn et helt år med ny arbeidsatferd, så mange av disse nye vanene er hardkodet i oss og vil ikke forsvinne over natten.

Når kontorene likevel begynner å åpne igjen, tror jeg at du raskt vil bli minnet på at det også er mye å elske med å "gå på jobb". Husker du ting som gleden over å skape ideer i et fysisk rom med en ekte tavle, å ha mennesker i umiddelbar nærhet som man kan spørre og sparre med, og selvfølgelig den uformelle praten og sosiale samværet i lunsjen og over kaffemaskinen?

Mange selskaper, inkludert Telenor, har til hensikt å gi de ansatte det beste fra begge verdener, slik at folk kan dele tiden mellom hjem og kontor. De fleste av oss vil sannsynligvis få større frihet til å velge hvor de skal jobbe, og målet for mange vil bli å finne det perfekte forholdet mellom hjemmetid og kontortid som maksimerer trivsel og produktivitet.

Så hvordan skal du planlegge arbeidsdagene dine etter pandemien for å få best mulig resultat? Vi tror at du må gjennom litt prøving og feiling, kombinert med noe selvrefleksjon. Erfaringene vi har gjort oss i Telenor så langt er at ansatte har ulike behov for å være fysisk på kontoret, og at disse behovene henger sammen med både oppgavetype og personlige preferanser. For å komme i gang, foreslår jeg at du stiller deg selv disse tre spørsmålene:

1. Hvordan gjør jeg hva fra hvor?

Det første du bør spørre deg selv er hvordan du best evner å utføre de forskjellige delene av jobben din fra stedene du kan jobbe fra. Innholdet i folks jobber varierer mye, og særpreget ved nettopp din jobb har betydning for hvordan dine ulike oppgaver bør løses. Tidligere var det enkelt å definere oppgaver som krever samarbeid, f.eks. prosjektarbeid, som noe man løser fra kontoret, mens oppgaver som krever konsentrert arbeid, f.eks. rapportskriving, som noe man gjør hjemmefra. Nå må vi i stedet bli flinkere til å lære oss verktøy og teknikker samt lage tydelige retningslinjer for hvordan vi løser alle våre oppgaver fra de ulike arenaene vi kan jobbe fra. Slik sikrer vi at hjemmekontoret ikke bli ‘gjemmekontoret’ og det ‘fysiske’ kontoret ikke blir et sted der muligheten for å kunne utføre individuelt arbeid som krever stillhet og konsentrasjon er totalt fraværende.

Men dessverre er det ikke alltid så enkelt. Det finnes oppgaver som krever både uavbrutt konsentrasjon og tett samarbeid, som å avslutte et komplekst salg der både nøyaktig dokumentasjon og koordinert kommunikasjon er viktig.

En måte å finne ut hvilke oppgaver du bør gjøre hvor er å logge hvilke oppgaver du gjør hver dag og notere hvor godt du klarer å løse disse fra kontoret og hjemmefra. Faktisk er det flere apper som dukker opp i disse dager som gjør slik loggføring enklere (som Toggl Track, Harvest eller HourStack). Når du har logget tiden din i en bestemt periode (for eksempel en måned), kan du begynne å evaluere hvor du best kan utføre ulike oppgaver.

2. Hva får meg til å føle meg bra?

Det andre spørsmålet handler om din personlige velvære. Hvis du er en introvert, kan din naturlige tilbøyelighet være å bli hjemme, siden kjas og mas på kontoret ikke frister deg så mye. Men kanskje dette ikke er det beste valget for deg? Og hvis du går i dekning på hjemmekontoret for lenge, kan det hende at isolasjon, ensomhet og energitap sniker seg inn. I Telenor har vi sett at langvarig hjemmekontor skaper slike utfordringer for mange, og spesielt yngre ansatte og de som bor alene. Vi behøver alle menneskelig kontakt, og du må vurdere nivået av sosial omgang du trenger for å holde deg energisk og gjøre jobben din bra.

En kollega lærte meg en gang en veldig enkel måte å vurdere hva som gjør deg glad og energisk på jobben. Hver kveld før du legger deg skal du skrive ned den aller beste opplevelsen du hadde på jobben den dagen. Etter å ha gjort dette i et par uker, se etter mønstre. Etter at jeg begynte å gjøre dette, lot jeg merke til at flertallet av mine gode erfaringer handlet om kreative ting jeg gjorde i fysiske møter med kollegene mine. Så jeg bør nok ikke bruke mesteparten av arbeidstiden hjemmefra, selv om det er fristende å hoppe over pendlingen og beholde grilldressen på.

3. Hvordan kan jeg være en god kollega og hjelpe andre?

Det siste spørsmålet du bør stille deg selv er hvordan du kan være en god kollega og støtte til de rundt deg. Så langt har vi bare snakket om hva som er bra for deg personlig. Men alle valgene du tar angående hvor lang tid du bruker hjemme kontra kontoret, vil påvirke de rundt deg. Det sosiale miljøet på kontoret vil lide hvis bare noen få, eller kun de samme menneskene dukker opp hver dag. For eksempel viser forskning på såkalte hybride møter, hvor noen ringer inn og noen er samlokalisert, er at det oppstår ubalanse i relasjonsbygging og at de som er samlokalisert høster større fordeler i form av karrieremuligheter og informasjon. I denne sammenheng blir det derfor svært viktig at vi øver oss på sikre bedre inkludering for dem som deltar virtuelt, en deltakelsesform vi forsiktig sagt bør venne oss til i fremtiden.

Et skremmende scenario jeg har reflektert over i det siste er følgende: Hva skjer hvis bare de ekstroverte kommer tilbake til kontoret, mens de introverte blir hjemme? Hvis det skjer, vil vi sannsynligvis se en radikalt endret sosial dynamikk sammenlignet med pre-pandemi. Alle som har vært i et møte med bare utadvendte har sannsynligvis lagt merke til de stadige forstyrrelsene og konkurransen om å bli hørt. Sannheten er at en blanding av forskjellige personligheter i våre møter og sosiale miljøer er nødvendig for å være effektiv og for å skape en god, rettferdig og mangfoldig arbeidsplass. Disse hensynene bør også være en del av planene dine for å komme tilbake til kontoret.

Lykke til, og håper vi sees snart på kontoret!

Kommentarer til denne saken