Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Trønder-Avisa har i en rekke artikler skrevet om problemer knyttet til drosjene i Steinkjer. Det har dessuten vært skrevet flere innlegg fra brukere av drosjene, om delvis manglende drosjetjenester.
Vi hadde også en opplevelse med Steinkjer Taxi før jul i fjor. Lørdag før 1. søndag i advent var vi invitert hjem til noen kjente i Steinkjer, på vår tradisjonelle juleølsmaking. Etter det vi hadde lest i avisa om problemer med drosjene ringte vi til Steinkjer Taxi rundt kl. 15.00 på ettermiddagen for å forsikre oss om at drosjene kjørte på lørdagsnatta, og for å bestille skyss til kl. 01.30.
Jo da, drosjene kjørte som vanlig de fikk vi opplyst. Personen vi snakket med var enig i at det var lurt at vi bestilte bil allerede da, fordi det trolig ble stor pågang om kvelden og natta. Det var jo midt i julebordssesongen.
Etter en trivelig kveld gikk vi ut kl. 01.25 ferdig påkledd for å vente på drosjen. Vi antok at det var mye kjøring den natta, så vi ville ikke at bilen skulle vente unødig på oss.
Kl. 01.50 gikk vi inn igjen for å varme oss, og for å etterlyse drosjen. Vi ringte, men kom ikke gjennom - tjenesten vi prøvde å nå «var ikke tilgjengelig» for øyeblikket. Etter at vi hadde prøvd å ringe 12-13 ganger med samme svar, og husverten også hadde ringt åtte-ti ganger, måtte vi bare konstatere at det nok ikke var noen drosjetjenester som fungerte i Steinkjer den natta. Husverten ringte også andre drosjetjenester, blant annet ble det svart fra Trondheim. Vedkommende der opplyste at han hadde fått en rekke henvendelser fra Steinkjer, men de i Trondheim kunne naturligvis ikke hjelpe.
Vi ville ikke ringe rundt til kjentfolk for å be om skyss så sent på natta. Det var imidlertid en fin natt, med måneskinn og vindstille, og rundt -15 grader. Vi to, som jo er relativt unge og «spreke» (vi nærmer oss midten av 60-åra) valgte å gå hjem de ti-elleve kilometerne. Når sant skal sies så hadde vi en trivelig gåtur i måneskinnet om natta. Vi var godt kledd, og hadde fått servert god mat og drikke der vi var på besøk, og led således ingen nød. Dessuten, i løpet av den knappe 2 timers gåturen så rakk vi å gå av oss den verste irritasjonen og sinnet over at det ikke kom noen drosje.
Vi ringte drosjene tidlig søndag formiddag og snakket med en trivelig kar på drosjesentralen, for å fortelle om den manglende skyssen. Han beklaget dette, og lovte å bringe det videre til sine overordnede (at det ikke var biler å oppdrive var visstnok ukjent for han, som nettopp hadde kommet på vakt).
I en by med over 20.000 innbyggere skulle en tro at det er grunnlag for å ha drosjer tilgjengelig til enhver tid. Vi skjønner imidlertid at koronapandemien har slått kraftig inn i bl. a. drosjenæringa. Dessuten er det er vel muligens også virkninger av en viss «Taxi-reform» som slår inn?
Nå åpnes samfunnet opp igjen, og da vil vi tro at også behovet for transport øker. Besøkende i utelivsbransjen, og folk som kommer med siste tog, eller som skal dra med første tog, alle har ofte behov for å kunne bruke drosje.
Vi håper virkelig at «noen i styre og stell» tar tak i dette, hva om vi ikke hadde vært så gangføre som vi tross alt er? Vi tenker med gru på hvordan det kan bli hvis noen trenger rask transport av en eller annen årsak. Hvis for eksempel noen blir litt syk/skadet, men egentlig ikke trenger ambulansetransport, så vil vedkommende muligens ha et problem.
De beslutninger og valg som er gjort for å reformere drosjenæringa har dessverre ført til at hverken drosjeeiere eller vi som brukere har forutsigbare rammebetingelser, og dette synes vi er sterkt kritikkverdig.