Gå til sidens hovedinnhold

Er veien planlagt i fylla?

Artikkelen er over 1 år gammel

Dårlig faktagrunnlag, usikre tall og mangelfulle trafikktellinger har blitt et varemerke for Miljøpakken.

Kommentar Dette er en kommentar, skrevet av en redaksjonell medarbeider. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdninger.

Det er lørdag formiddag, og du skal på handletur på City Syd. Nå skal du tvinges rundt en rundkjøring og tilbake samme veien før du får lov til å kjøre inn på parkeringsplassen for å gjøre de nødvendige ærendene.

Hvorfor? Selvfølgelig må du ha midtrabatt og egen bussfil. Det må være stort og flott for metrobussene. At det tar ekstra tid for folk flest, skaper frustrasjon, kø og kork er jo helt underordnet.

Jeg trodde i min villfarelse at når man velger å endre et kjøremønster, så er målet å gjøre trafikkflyten og avviklingen bedre for dem som skal benytte veien. At man tar avgjørelser basert på et grundig utredningsarbeid, for å finne de beste løsningene for brukerne. Men kanskje målet heller er å gjøre det jævligst mulig å ta seg til kjøpesenteret for å gjennomføre handelen?

Byråkratene i Miljøpakken har vist seg flere ganger å være uten bakkekontakt og uten forståelse for utfordringene til folk flest i Trondheim. De mener kanskje at man skal ta med seg vaskemaskinen eller møblene på sykkelen eller bussen etter en handletur på City Syd? Det er null virkelighetskontakt, og null fokus på å gjøre forholdene best mulig for innbyggerne. Man kan nesten spørre seg om de som har lagt disse planene har vært edru.

Det er veldig synd at Miljøpakken har vist seg fullstendig uinteressert i hva etater med fagkunnskap gir av høringsinnspill, men turer fram som de ønsker, uten å utrede og gjøre en ordentlig jobb. At politiet og Statens vegvesen har vært kritisk til flere av planene, virker ikke å bety noen ting. Endringene ved City Syd skapte reaksjoner fra også byplankontoret. At det forelå en frykt om alvorlige ulykker, var ikke nok. Likevel ble den dårlige løsningen presset igjennom og iverksatt.

Den gang var det, som ofte før, når Miljøpakken er involvert, faktagrunnlaget som angripes som svært svakt. Vegvesenet påpekte at søknaden fra Miljøpakken om omleggingene på Rosten manglet trafikkanalyser og realistiske trafikktall, skrev Adressa i 2019.

Dette har vært tatt opp også av Næringsforeningen i Trondheimsregionen under de stadige omleggingene i Midtbyen. Dårlig faktagrunnlag, usikre tall og mangelfulle trafikktellinger – rett og slett dårlige utredninger, har blitt et varemerke for Miljøpakken. I stedet for å være opptatt av fakta, så virker det å være magefølelse og dårlige innfall som settes ut i praksis.

I vedtaket fra Statens vegvesen om en midlertidig tillatelse står det klart at det blir konsekvenser for trafikksikkerhet og trafikkavvikling i kryssområdet. Tillatelsen er kun midlertidig, men endringene blir trolig vanskelige å tilbakeføre dersom denne trekkes tilbake. Det vil trolig ikke være gratis heller. At man gjør slike tiltak på så kortvarige tillatelser, bare understreker galskapen i det hele.

Søknad om permanent godkjenning av nedtaking av signalanlegget må sendes inn slik at den kan behandles før utgangen av januar 2021. Om det ikke blir godkjent, så vil idiotien trolig koste Trondheim kommune flerfoldige millioner. At man står i lignende konflikter i Jonsvannsveien sier nok mer om kommunen og Miljøpakkens manglende utredninger, og at man får tunnelsyn og kun ivaretar metrobussene på bekostning av andre trafikanter.

At det er farlig er en ting. Det er veldig alvorlig. Samtidig er det også en fryktelig dårlig løsning for den store andelen av dem som kjører egen bil for å kunne gjennomføre handleturen på en god måte. Det er en nødvendighet for å få med seg en rekke varer, og kunne gjøre storhandel.

At Miljøpakken lar folk få lov å gjøre lørdagshandelen i fred, var sikkert for mye å forlange. Det er jo metrobuss for alle pengene. Kanskje de kan anlegge eget bagasjerom for hvitevarer og møbler i disse?

Kommentarer til denne saken