Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Byåstunnelen er prosjektert fra Nydalsbrua (den nye Sluppen bru) opp til Munkvoll på Byåsen, og vil ved ferdigstillelse avlaste trafikk både over Granåsen/Bjørndalsbrua, ned Selsbakk/Gammel lina, samt Bøckmans vei.
I høst skal politikere vedta hvordan over to milliarder kroner i «ufordelte midler» i Miljøpakken, som skal brukes på lang sikt. I forslaget kommunedirektøren anbefaler finnes ikke midler til tunnelen.
Jeg vil slå et slag for miljøet, et slag for at politikerne våre vedtar at deler av de 2,7 mrd. i ufordelte midler i Miljøpakken benyttes til ferdigstilling av Byåstunnelen.
Hvordan kan man hevde at bygging av en tunnel for biltrafikk er bra for miljøet, spør du kanskje? Mitt svar er todelt: Jeg tror vi når nullvekstmålet for biltrafikk selv med bygging av denne tunnelen. Mitt svar fordrer også et utvidet perspektiv på begrepet miljø: Statens vegvesen harberegnet at antall kjørte kilometer ikke vil øke ved bygging av tunnelen, da reiseveien mellom øst og vest i byen blir kortere – altså en miljøgevinst med tanke på forurensing.
I tillegg til dette tror jeg andelen som velger å bruke gange og sykkel i områdene Selsbakk og Bøckmans vei vil øke, i takt med at biltrafikken minker som følge av en raskere rute med tunnel.
For beboerne i områdene som vil få mindre biltrafikk med tunnelen, vil miljøgevinsten være enorm – bomiljøgevinsten. Redusert støy, tryggere skolevei for barn og tryggere gang- og sykkelvei for den som vil sykle eller gå til jobb er ren miljøgevinst i mine øyne.
Byåstunnelen må bygges, og pengene finnes!