Gå til sidens hovedinnhold

For pokker NRK, hva med å la musikere gjøre det de gjør best?

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Okei, for å ha det på det rene: Jeg elsker statskanalen vår, og betaler gladelig for TV, radio og kvalitetsjournalistikk på nett over skatteseddelen. Flotte dokumentarer, fokus på psykisk helse, informasjon til den yngre generasjon, en uovertruffen humoravdeling - NRK får meg til å reflektere, gråte og le. Det er ingen tvil om at jeg setter dem til en høyere standard enn andre medieaktører.

Derfor var skuffelsen desto større da jeg satte på Valpeskolen, den nye serien til Maren Teien Rørvik. Misforstå meg rett, serien er fantastisk i seg selv. Castingen av deltakerfamiliene er spot on, og dekker hele følelsesspekteret jeg nevnte tidligere. Serien har rett og slett et hjerte større enn en blåhval!

Av den grunn blir det ekstra irriterende å se hvor lite arbeid som har blitt lagt inn i musikken som spilles. I stedet for å legge siste hånd på verket ved å la musikken sømløst blende inn i en ellers nydelig produksjon, har de valgt å ty til låter som nærmest absolutt alle har et forhold til. Coldplay, Imagine Dragons, the Weeknd, Louis Armstrong, Tones and I.

Det er absolutt ingenting galt med noen av disse artistene, men serien mister alt særpreg når «Dance Monkey» pumper gjennom høyttalerne når en av valpene får magekos, når «What a Wonderful World» akkompagnerer en valp som tilfeldigvis står foran noen grønne busker, eller «Who Run the World (Girls)» brukes for å beskrive en liten tispe som river i buksebeina til pappaene sine.

Spillelistene er tidvis så harry at de ville fått en P4-vert til å rødme (Jeg har ikke en DAB-radio stående, så dette var min mest oppdaterte referanse).

Åh, og av 22 krediterte låter på første episode av Valpeskolen sto Bernhoft alene som nordmann.

Dette gjelder selvfølgelig ikke bare Valpeskolen. Både Mesternes mester, Helene sjekker inn og antakelig enda flere produksjoner lider under denne sykdommen, der superhit etter superhit drar deg ut av øyeblikket og en ellers flott serie. Det virker rett og slett som om de - unnskyld fransken - gir litt faen i musikkdelen av serien.

Kjære NRK. Norge har en enorm mengde fantastiske komponister og produsenter, med et vell av talent, erfaring og kompetanse. Mange av disse kunne fint ha levert original kvalitetsmusikk til alle disse seriene, noe som ville ha løfta dem flere nivåer opp, samt gitt sårt tiltrengt arbeid til en arbeidsgruppe som i stor grad har ligget brakk under pandemien.

Nå er jeg usikker på om de musikalske teppene som ligger i bakgrunnen på noen av scenene er laget spesifikt for seriene eller henta på nett, men for pokker, hva med å la musikere gjøre det de gjør best: Å lage musikk? Legg fra dere den generiske bakgrunnsstøyen, og åpne for at musikken får lov til å fylle sin sanne funksjon - å vekke følelser. Jeg kan godt nikke med hodet til «Hiphopper» med Thomas Rusiak og Teddybears STHLM, men den har ingenting i en serie om valper å gjøre.

Jeg vil faktisk gå så langt å si at det er dette som er samfunnsoppgaven deres. For å sitere to litt mer suksessfulle musikerkolleger (som jeg heller aldri vil høre under Valpeskolen):

«Er det dette skattepenga mine går til?».

Kommentarer til denne saken