Fotball til folket, ikke bare til Ulseth

Av

Man kunne kanskje forvente at Ulseth, som har lang fartstid både i fotballen og journalistikken, baserte seg litt mer på kunnskap om hvordan fotballen fungerer.

DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Otto Ulseth påstår i et innlegg på Trønderdebatt at amerikanerne (sukk), altså Discovery, ødelegger for norsk fotball. Alt var bedre før, mener Ulseth, og viser til tiden da TV 2 og NRK forvaltet rettighetene. Skal man dømme etter seertallene har Ulseth folket mot seg.

Det er ikke helt enkelt å få tak i hvorfor Ulseth mener dette, men han hevder i hvert fall at vi ikke bedriver god nok «entusiastisk, kritisk dekning» (hva nå det betyr) og at vi ikke har gode nok analyser. NRK ble tuftet på folkeopplysning, TV2 på nyhetsjournalistikk. De er derfor bedre skikket til å formidle norsk fotball, er resonnementet til Ulseth. Han mener også å ha svaret på hva som skal til for å trekke folk på kamp. Før i tiden var det nemlig slik at «jo bedre TV-sendingene ble, jo flere møtte opp på stadion for heller å se kampene live», ifølge Ulseth.

Ulseths innlegg viser først og fremst det eneste som er sikkert: det er lite som engasjerer mer enn sportssendinger. Som alle andre med hjerte for norsk fotball, er vi glade for at han sier sin mening. Men man kunne kanskje forvente at Ulseth, som har lang fartstid både i fotballen og journalistikken, baserte seg litt mer på kunnskap om hvordan fotballen fungerer, og hva som er historikken bak de norske medienes håndtering av fotballrettighetene.

Da vi i Discovery tok over den norske toppfotballen fra 2017-sesongen, var målet å ta fotballen tilbake til folket. TV 2 gjorde en svært god jobb med å formidle norsk fotball. Men ett av grepene de gjorde var å legge mange kamper bak betalingsmurene. Vi løftet flere kamper frem på åpne kanaler. Og vi har gjort norsk fotball billigere for seerne og mer tilgjengelig. Med oss på laget har vi VG, som både er i stand til å drive kritisk og entusiastisk journalistikk, oftest som to separate grener.

Da TV 2 og CMore satt på rettighetene i sin siste periode var seertallene på de fleste toppkampene – i det som den gangen het Tippeligaen – på rundt 30 000. Tretti tusen. På toppkampene! TV 2 og CMore viste to kamper på såkalte åpne kanaler, og der var seersnittet noe høyere. Men det var ikke toppkampene som ble lagt på disse kanalene. Toppkampene gikk i hovedsak bak betalingsmur.

Vi bestemte oss for å prøve å doble de gjennomsnittlige seertallene for Eliteserien. Det klarte vi! Blant annet ved å flytte to ekstra kamper over på åpne kanaler, slik at fire kamper i uken når ut til flest mulig norske fotballsupportere. Vi viser også alt av norsk fotball på strømmetjenesten Dplay til en langt lavere pris enn noen andre vi kan sammenlignes med.

Fotballsendingene i dag produseres av mange av de samme folkene som produserte sendingene for TV 2 og CMore. Sendingene lages av produksjonsselskapet NEP, med base i Norge. NEP har kjøpt opp OB Team, som produserte kampene for TV 2. Journalistene som dekker sendingene og kommenterer kampene er hentet fra blant annet fra VG, Dagbladet, TV 2 og NRK, fordi vi mener de er blant landets flinkeste sportsjournalister.

I dag har vi fire TV-hus i Norge som sitter på betydelige sportsrettigheter. Discovery – som har amerikanske eiere, TV 2 – som har danske eiere, og Viasat – som har svenske eiere. I tillegg har NRK fortsatt eierskap til store norske sportsrettigheter. At rettighetene er spredt på ulike eiere er bra for mediemangfoldet. Men konkurranse er i tillegg bra for norske TV-seere. Hvorfor?

1. Fordi konkurranse gjør at rettighetshavere, som norsk fotball, kan sikre seg mest mulig inntekter. De fleste norske fotballklubber er nok uenig i at halverte medieinntekter hadde vært en «fremragende økonomisk avtale», slik Ulseth hevder.

2. Fordi TV-husene tvinges til å lage en best mulig TV-opplevelse. Og ikke minst: vi tvinges til å utvikle oss faglig.

3. Fordi konkurransen bidrar til å holde prisene nede på de nye plattformene som sport vil konsumeres på i fremtiden, nemlig strømmetjenestene.

At Ulseth er misfornøyd får vi leve med. Når man gjør noe annerledes, er det som regel noen som vil ha tilbake det gamle. Men skal man dømme etter seertallene, har Ulseth folket mot seg. Nesten dobbelt så mange følger norsk fotball i dag, sammenlignet med siste år av forrige rettighetsperiode, da et annet (også utenlandsk) TV-hus forvaltet rettighetene.

Vi er en stolt partner av norsk fotball. Spesielt i denne koronasituasjonen trengs alle gode krefter for å løfte fotballen opp og fram, og sikre at norsk elitefotball fortsetter å utvikle seg. Vi prøver å gjøre vårt gjennom å gjøre mest mulig av fotballen tilgjengelig for flest mulig, til en lavest mulig kostnad. Den jobben har vi tenkt å fortsette med, og vi tar gjerne konkrete innspill med oss på veien til hvordan det kan gjøres enda bedre enn i dag.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken