Jeg registrerer at Høyres samferdselspolitiske talsmann, Trond Helleland, hevder at en reversering av taxireformen vil føre til monopoltilstander, dårlig konkurranse og økte priser. En privat næring eksisterer ikke for seg selv, men fordi de har et produkt å selge, sier Helleland. Det har han sikkert rett i, men en drosjenæring uten tilbud til kundene vil heller ikke overleve.

Sist helg prøvde jeg å bestille taxi fra Inderøy lørdag klokka 00:45. Prosessen startet lørdag klokka 10:15, vi ville være sikre på å få bil for å kjøre til Kringla og videre til Steinkjer på et høvelig tidspunkt. Men nei, vi kunne ikke bestille hos Steinkjer taxi før etter klokka 17:00, da kom det nye folk på vakt. Jeg ringte så Inderøy taxi, som svarte at de ikke kjørte annet enn rullestol og syketransport i helga. Han jeg snakket med anbefalte å ringe Verdal taxi, og det gjorde jeg. Hun jeg traff der ville ikke kjøre til Inderøy og Steinkjer, det ville bli for lite betaling med en slik tur.

Neste telefon ble til Steinkjer taxi igjen med bønn om å få bestille på tross av at neste skift skulle kjøre om kvelden. Jeg sa at jeg ønsket å bestille fordi vi ville være sikre på å komme oss hjem, det er viktig å være sikre på det for voksne folk. En hyggelig kar hos Steinkjer taxi ordnet opp, han snakket med den som skulle ha vakt om natta og turen ble avtalt og bestilt. Jeg fikk telefonnummer til bilen og etter hvert kom det tekstmelding som takket for bestillingen.

For å være sikker på at dette sto ved lag ringte jeg Steinkjer taxi seks ganger fra klokka 22:00 til 22:15 uten å få svar. Vi tenkte vel at det var i orden med bestillingen, men hadde litt dårlig magefølelse. Klokka 00:38, sju minutter før avtalt henting ringte jeg på nytt for å være sikker på at alt var som avtalt. Uten å få svar. Etter å ha ringt 22 ganger fra klokka 01:00 til klokka 01:49 fikk jeg svar fra en sjåfør som ikke visste hvor han skulle hente oss, men han så et stedsnavnsskilt det sto Bragstad på, og lurte på hvor han skulle kjøre for å finne oss.

Han var heldigvis på tur i rett retning mot Straumen og jeg gjentok gateadressen der vi skulle hentes. Neste samtale var da han sto på Shell på Straumen og fortsatt ikke skjønte hvor vi skulle hentes, og lurte på om jeg kunne forklare veien. Etter vel fem minutter kom bilen og turen startet. Vi oppga gateadressene vi skulle kjøres til enda en gang. Da vi kom ut på hovedveien lurte han på om vi skulle mot Mosvik eller Røra. Vel framme på Røra lurte sjåføren på om vi skulle til høyre eller venstre der, altså mot Verdal eller Steinkjer?

Med god hjelp fra velmenende passasjerer kom vi oss hjem til Kringla, og de andre i bilen forklarte veien til sine adresser i Steinkjer sentrum. Det viste seg da at han ikke visste hvor Jægtbyen og Elvebredden var. Sjåføren som var totalt ukjent i geografien ble offer for min irritasjon, det kan jeg beklage, men det er resultatet av en totalt feilslått reform som er problemet.

Irritasjonen burde først ha gått ut over Trond Helleland og hans partifeller som har trumfet igjennom et slikt system. Det eneste som er sikkert er at vi har fått en mer useriøs bransje, mer utrygghet for passasjerene og langt dårligere tilbud i distriktene. Det må være lov å håpe at vett og forstand reverserer reformen.