Gå til sidens hovedinnhold

Hvem har gitt NAV rett til å favorisere enkelte forretningsdrivere på bekostning av pasienter og brukere?

Artikkelen er over 1 år gammel

Lang ventetid og flere skjær i sjøen for mannen som ønsker å få nytt høreapparat, som spør seg om NAV driver favorisering.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

For seks år siden fikk undertegnede tildelt høreapparat, basert på godkjenning av Øre-nese-hals-spesialist i Levanger. Apparatet har hele tiden vært justert og ettersett av Hørselssentret i byen. Likevel har det ikke gitt brukeren den nødvendige hørselshjelp, så da de moderne bluetooth-baserte apparatene kom var det et sterkt ønske om å få tatt et slikt i bruk. Etter at de obligatoriske seks årene hadde passert, og med henblikk på at hørselen til en person i 80-årene umulig kunne ha forbedret seg, burde logisk tenkning tilsi at anskaffelse av nye høreapparat rett og slett skulle være en ekspedisjonssak.

Men nei, så enkelt kunne det ikke være. Til fastlegen først, henvisning til ØNH-spesialist i Levanger, så beskjed fra denne om at ventetiden for time ville være over et år. Legger man så til en korona-stans i arbeidet hos spesialisten, ville vel ventetiden bli enda lenger. Hva gjør man da for å prøve å få et høreapparat før man går i graven? Jo, man blir undersøkt av ØNH-spesialist i et velrenommert medisinsk senter i f.eks. Bergen og får anbefaling og henstilling til NAV om å bekoste et nytt og moderne høreapparat til brukeren, noe som NAV ellers gjør.

Så langt er vel den medisinske siden av saken godt nok ivaretatt, og selv om man hadde hatt en utgift på nærmere 2.000 kr. på det medisinske sentret, så var det vel verdt når man kunne få et godt og tjenlig høreapparat. Men så kom et nytt skjær i sjøen: Øre-nese-hals-spesialistene i Trøndelag har en avtale med NAV om at bare deres audiografer skal kunne foreta montering eller tilpasning av nye høreapparater. Dette skal skje uavhengig av at også andre har den nødvendige kompetanse til å utføre slikt arbeid. Da må man spørre: Hvem har gitt NAV rett til å favorisere enkelte forretningsdrivere på bekostning av pasienter og brukere? Fins det ikke også her noen EØS-regler man har sett bort fra?

Kommentarer til denne saken