Gå til sidens hovedinnhold

Hvor blir det av friheten i å kjøre bil?

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Med FrP i regjering har vi bygget og oppgradert veier som aldri før. Da er det et stort antiklimaks at regjeringen nå vil ta fra oss friheten i å kjøre bil ved å øke CO2-avgiften med cirka 4 kroner per liter, og innføre nullutslippssoner i byene våre som følge av den såkalte klimaplanen.

Dette er symbolpolitikk som ikke gjør annet enn å begrense enkeltmenneskets frihet til å leve sitt liv. Norge har hatt en stor utvikling innen salg av elbiler.

Hele 42,4 prosent av alle nye biler i 2019 var elbiler. Denne utviklingen er positiv, fordi stadig flere nordmenn har lyst på elbil. Dette betyr at staten ikke trenger å innføre en sterk offensiv politikk mot bensin og dieselbiler. Det frie marked klarer fint å løse dette selv. Ifølge World Economic Forum leder Norge i verden med høyest antall elbiler og hybridbiler per innbygger. Dette er en positiv begynnelse for et marked som er i vekst.

Les også

Er utslippsfrie soner et blindspor?

Det forventes at salget av elbiler, hybridbiler og hydrogenbiler kommer til å øke i fremtiden. Da er det forbrukeren som må få bestemme hvilken bil og merke han eller hun ønsker å kjøpe. Teknologien og produksjonen blir bedre, og bilene blir enda mer miljøvennlige enn de er i dag.

FpU mener at folk selv må få bestemme hvilket kjøretøy de har lyst å kjøre. Markedet er i utvikling, og det kommer stadig bedre teknologi som gjør det mer attraktivt å velge miljøvennlige biler. Bedriftene og forbrukerne, meg inkludert, venter på fremtidens elbiler.

Men produktene må komme før politikken! Regjeringen gjør en stor tabbe med å svekke kjøpekraften til nordmenn flest med å øke CO2-avgiften på bensin og diesel med rundt 4 kroner, samtidig som de truer en hel industri bestående av diesel og bensin. Vi har over 2,3 millioner bensin- og dieselbiler i Norge, alle rammes av disse tiltakene.

Les også

Vi må kutte utslippene, ikke utviklingen!

Hvis vi skal bytte ut alle disse bilene innen 2025, eller 2030 vil det koste mer penger enn vi har. Norge har en godt utstyrt offentlig bilpark som mange andre land bare kan drømme om. De teknologiske fremskrittene som kommer de neste ti-femten årene vil tilpasses teknologien og vil være en del av løsningen på klimautfordringen. Dagens elbiler blir jo spesialavfall om ti år. Norge trenger en mer bærekraftig politikk.

Vi kan ikke løse klimaendringene i lille Norge i 2025, når tungvektere som Kina og USA ikke er med på laget. Det som er sikkert er at utslippene kommer til å gå ned, da trenger vi ikke de desperate, kortsiktige og ulønnsomme løsningene.

De beste klimaløsningene kommer når samfunnet står sammen og det frie markedet får gode betingelser, ikke gjennom totalforbud og økte avgifter!

Les også

Høyre har makta, men bruker den til å beskytte oljenæringa heller enn å stanse klimakrisa

Kommentarer til denne saken