Gå til sidens hovedinnhold

Jeg streiker for framtida til norsk skole!

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

«Den største skampletten i velstands-Norge er den kommunale fattigdommen!».

En tidligere skoleleder jeg jobbet sammen med for mange år siden sa disse kloke ordene til meg når han skulle forklare en ung, nyutdannet lærer hva han mente var hovedårsaken til problemene i norsk skole. Dette sitatet blir, utrolig nok, mer og mer sant for hvert eneste år som går.

Jeg har all mulig forståelse for at kommunene er underfinansiert, at de skal prøve å få løst alt for mange oppgaver med alt for begrensede midler og de alt for ofte blir sittende med svarteper når regjeringens valgløfter, skatteletter og prestisjeprosjekter skal finansieres. Jeg forstår alt dette, men allikevel mener jeg at lærerne ikke har annet valg enn å gå til streik!

  • Å tro at læreryrket blir mer attraktivt og vil trekke til seg flere studenter av at man skjerpe opptakskravene er omtrent like naivt som å tro at du selger mer leverpostei dersom du øker prisen til 100 kr. pr boks!
  • Å tro at muligheter for noen studiepoeng gjennom videreutdanning skal være nok til å holde på lærere som vurderer å slutte i skoleverket er en himmelropende undervurdering av den enkelte lærers intelligens og kritiske sans!
  • Å tro at skryt i media og festtaler om at lærerne utfører samfunnets viktigste arbeidsoppgaver er så mye verdt at det får oss til å glemme at vår kjøpekraft sakker mer og mer akterut for hvert eneste lønnsoppgjør, er sidestilt med å tro på storken, tannfeen, julenissen og dodraugen på en gang!

Når KS ikke vil vise med mer enn fagre ord at de setter pris på den jobben vi daglig gjør i klasserommene er vi nødt til å streike!

Det handler faktisk også om fremtida til dette yrket. På hytta til min gamle far er det lagt inn strøm. Min bror er en ganske handy fyr, men å montere et støpsel for stikkontakt der opp har han ikke lov til. Det er en oppgave som kun kan utføres av en faglært elektriker. Dette handler selvsagt om sikkerhet.

Selv om broren min er flink og sannsynligvis ville løst denne oppgaven helt greit så ønsker vi at dette skal være kvalitetssikret. Det får vi ved at kun fagfolk får lov til å utføre arbeidsoppgaven. Dette er bra synes jeg! Så får det heller være at kvalitet og sikkerhet koster litt mer enn om brosan eller en annen hobbyelektriker skulle gjort jobben.

Slik er det dessverre ikke når det handler om utdanningen til ungene våre. I norsk grunnskole utføres 15 prosent av undervisningen av ufaglærte og i videregående er tallet hele 21 prosent!

I videregående skole i Norge (verdens beste land) blir altså 1 av 5 undervisningstimer utført av en ufaglært!

At vi har en kunnskapsminister, en regjering og en kommunal sektor som synes dette er greit gjør meg både trist og opprørt! At jeg er en del av en organisasjon som godtar at ufaglærte tar nesten en femtedel av jobbene våre gjør meg oppriktig flau! Jeg er klar over at mange av de ufaglærte er svært dyktige, og at mange av dem gjør en fantastisk innsats i klasserommene, men de er fortsatt ufaglærte.

Det er utrolig mange dyktige hobbyelektrikere og hobbysnekkere der ute også, men vi bruker dem ikke i større byggeprosjekter bare fordi vi mangler fagfolk!

Vi setter heller ikke inn folk med førerkort klasse B for å kjøre rute 903 bare fordi vi mangler bussjåfører, og legemangelen i kongeriket fører faktisk til helsekøer!

Vi begynner ikke å ansette ufaglære leger eller medisinstudenter og vi sender heller ikke pasientene til Snåsamannen!

Det er kun når det handler om å sikre utdanningen til våre barn at det er helt ok å la jobben gå til folk uten adekvat utdanning dersom vi mangler fagfolk!

Så mye er altså festtalene om å satse på skolen verdt i virkeligheten

Når landets politikere skal forsvare ublue lønninger til ledere og mellomledere i offentlige bedrifter vises det bestandig til at man må betale for å få de beste eller at om man ikke betaler det markedet forlanger får man ikke folk til å fylle stillingene.

Med tanke på den historisk høye lærermangelen vi ser nå, og med tanke på at vi vet hvor mange med lærerutdanning som ikke jobber i skoleverket i dag, burde det samme virkemiddelet vært et opplagt grep fra KS og regjeringens side.

Det vil koste en del penger, men det vil sannsynligvis være meget effektivt

Og med tanke på alle de ulike kjepphestene Erna og co. har greid å finansiere ved hjelp av ekstrabevilgninger de siste årene og alle skatteletter de har greid å gi, så er jeg sikker på at det er mulig å gi kommunene noen midler til å ro dette i land også!

Kommentarer til denne saken