Gå til sidens hovedinnhold

Nei, Reginiussen, veien er ikke planlagt i fylla

Artikkelen er over 1 år gammel

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Ansvarlig redaktør Arne Reginiussen spør i en kommentar i Nidaros 19. september om det nye vegsystemet ved City Syd er planlagt i fylla. Deretter serverer han flere påstander og utsagn som krever et svar.

Utsagn 1: Du tvinges rundt en rundkjøring og tilbake samme vei for å komme inn på p-plassen ved City Syd.

Arne Reginiussen har kjørt en omvei. Min anbefaling er å kjøre den klart raskeste og beste innkjøringen fra vest/E6 som ligger mellom City Syd og E6.

Utsagn 2: Miljøpakken tar ikke avgjørelser basert på fakta og grundig utredningsarbeid.

Til det kan jeg svare at knapt noe prosjekt er grundigere utredet enn nettopp dette. Det skyldes enkelt sagt at Tillerområdet har stor trafikk men liten plass. Anne-Kath. Parows veg (tidligere Sentervegen) er nå bygd om til et av de travleste knutepunktene for kollektivtrafikk i Trondheim. Den nye rundkjøringa i Østre Rosten er nødvendig for at busser skal kunne snu. På grunn av omfattende utredninger kunne ikke anlegget bygges til oppstart for Metrobuss i august 2019, men det står ferdig i løpet av kort tid.

Les også

Er veien planlagt i fylla?

Utsagn 3: Byråkratene i Miljøpakken er uten forståelse for utfordringene til folk flest i Trondheim. Kanskje er målet heller å gjøre det jævligst mulig å ta seg til kjøpesenteret for å gjennomføre handelen?

Målet for oss som planlegger trafikken er det motsatte. Vi jobber hele tiden med å legge bedre til rette for at flest mulig skal kunne forflytte seg på en effektiv og hensiktsmessig måte. Vi mener at alle som skal kjøpe vaskemaskin og andre tunge ting på City Syd bør kunne kjøre bil dit. Men, for at de som er avhengige av bil skal komme seg frem, må mange andre reise med mindre plasskrevende fremkomstmiddel. Det er rett og slett ikke plass i Trondheim til at alle skal kjøre bil. Heldigvis skjer halvparten av reisene i byen med buss, sykkel og som gange. Hvis ikke det hadde vært tilfelle, hadde køene strukket seg langt over grensene til nabokommunene.

Flest fornøyd i Trondheim

For å svare på det innledende spørsmålet: Nei, Reginiussen, vegen er ikke planlagt i fylla. Og selv om det finnes flere som er frustrerte i trafikken, så viser gjentatte undersøkelser i regi av Norges Automobil Forbund (NAF) at Trondheim er den norske byen med de mest fornøyde hverdagsreisende. Siden Miljøpakken startet bygging i 2010 har innbyggerne fått blant annet:

  • Fire-felts motorvei og ny vei/kulvert som styrer tungtrafikk utenfor sentrum.
  • Ca. 45 km nye sykkelanlegg
  • 135 plattformer og 14 knute- og omstigningspunkt for buss
  • Milliardtilskudd til bedre og billigere buss og trikk
  • 2400 sykkelstativ til skolene
  • 70 gode snarveger
  • 6000 meter støyskjerming
  • Tryggere skoleveg ved 16 skoler

Mye er bra, men mye kan sikkert bli bedre. Derfor gjør vi vårt beste for å hente ut det konstruktive i kritikken vi får. Men her synes jeg Arne Reginiussen bommer med kritikken.

Kommentarer til denne saken