Gå til sidens hovedinnhold

Nok et katastrofalt anbud i Trøndelag. Hele bransjen er i ferd med å bli ødelagt.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Nå begynner vi å se konsekvensene av det nye bussanbudet i Trøndelag utenfor Trondheim. Tre anbudspakker som starter opp 7. august, Sør, Midt og Nord. I forrige uke ble de nye turnusene presentert for sjåførene på de fleste stasjoneringsstedene. Og det første som slår oss er at omtrent samtlige stasjoneringssteder får vesentlig færre hele og fulle stillinger.

Vi har ennå ikke full oversikt, men de områdene vi har sjekket, så er trenden helt klar. Stjørdal får ni færre hundreprosentsstillinger, Orkanger får om lag 20 færre hundreprosentsstillinger, Hitra/Frøya får halvert antall fulle stillinger og det samme i Hemne. Vi ser at det samme mønsteret går igjen i både Sør- og Midt-pakken. Og man må huske på at det allerede i utgangspunktet er en god del deltidsstillinger på denne kjøringa.

Les også

Bussanbudet: Hei Tore O. Nå må fylket på banen!

Dette er rett og slett en katastrofe for bussnæringa utenfor Trondheim, og en fallitterklæring for fylket og AtB. AtB sier at de faktisk har økt antall rutekilometer noe, og så er skole- og rutekjøring samlet i felles pakker, i motsetning til forrige anbudsrunde, da de var delt opp. Dette skulle tilsi at det burde bli lettere å få til flere hele stillinger enn tidligere. Og i tillegg så har fylket hele tiden poengtert og vedtatt at ansatte ikke skal få dårligere lønns- og arbeidsvilkår ved anbud, og det er lagt inn føringer i anbudsutlysningen om flest mulig hundreprosentsstillinger.

Det er VY buss som har alle de tre pakkene, men det ville nok blitt omtrent samme resultat uansett hvem som vant anbudet. Fordi alle kommersielle selskap må drive anbudene med overskudd, og derfor går hele prosessen ut på å få lavest mulige kostnader, uansett.

Les også

Den klart best kvalifiserte, kvinnelige kandidaten er valgt bort til fordel for mindre kvalifisert, ekstern, mannlig søker.

Og det er ikke bare litt reduksjon i stillingsandeler. Flere stillinger er redusert ned til 60-70 prosent. og det er det ingen som kan leve av, spesielt når vi vet at sjåføryrket ikke er spesielt godt lønnet i utgangspunktet. Hvordan tenker man at det skal bli mulig å rekruttere yngre folk inn i vårt yrke med slike vilkår? Vi ender opp med nesten bare pensjonister som sjåfører.

Dette er resultatet av anbudspolitikken i et nøtteskall. Ved hver anbudsrunde taper vi ansatte noen gode eller rettigheter og får dårligere vilkår. Og nå blir det garantert mange som sier opp og prøver å finne seg noe annet å gjøre. Hele bransjen er i ferd med å bli ødelagt.

Kommentarer til denne saken