Nye redningshelikoptre gir bedre beredskap for folk i Trøndelag

Nye, topp moderne redningshelikoptre kommer til å gi oss et vesentlig løft for beredskapen i Trøndelag, skriver Mari Holm Lønseth (H).

Nye, topp moderne redningshelikoptre kommer til å gi oss et vesentlig løft for beredskapen i Trøndelag, skriver Mari Holm Lønseth (H). Foto:

Av
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Når uhellet er ute, trenger vi gode redningshelikoptre som kan fly under nærmest alle værforhold. Den gamle traveren Sea King har ikke kunnet det, og vil etter mange tiår få en velfortjent pensjon. Nå fases nye redningshelikoptre, SAR Queen, inn. De flyr lengre, raskere og høyere, og kan derfor oftere fly direkte til målet fremfor å ta omveier rundt kysten. Det vil redde flere liv, og vil spare mye tid sammenlignet med dagens helikoptre, både til nødstedet og til sykehuset. Målet er at SAR Queen skal lande ved de samme akuttsykene som Sea King lander i dag eller i nærheten i samarbeid med helseforetakene.

Vi vet alle hvordan været kan være i Trøndelag. Ulykker, sykdom og skader venter ikke på fint vær. Derfor har det vært helt nødvendig å kjøpe nye redningshelikoptre, som tåler mer vær, kan fly direkte til målet fremfor å fly omveier som dagens Sea King gjør. Dette gjør at det nye helikopteret vil redde flere menneskeliv enn i dag.

Hele det politiske Norge har ønsket et kraftigere helikopter, og SAR Queen er derfor tyngre og har mer rotorvind enn Sea King. Dette betyr at redningsoppdrag kan gjennomføres raskere, og at pasienter kommer raskere til sykehus.

Å kjøpe helikoptre som er så mye bedre, krever at det må gjøres tilpasninger ved flere av akuttsykehusene hvor Sea King i dag lander.

Ved de 21 akuttsykehusene hvor Sea King i dag lander, skal også SAR Queen lande, eventuelt andre steder i nærheten etter avtale med helseforetakene.

At det er behov for tilpasning på landingsplassene er ikke overraskende for verken regjeringen eller opposisjonen, det ble tvert imot kjent i 2011. Men når vi skal tilpasse landingsplassene trenger vi å ha de faktiske helikoptrene, for å være sikre på at vi gjennomfører riktige tilpasninger. Derfor har det hele veien vært planen å gjennomføre tester først når helikoptrene er på plass. De har nå kommet, og derfor gjennomføres det testing nå.

Dette vinkles som et problem, og opposisjonen hevder at en burde ha bygget klart landingsplassene for lenge siden. Jeg vet ikke hvordan en skulle ha tilpasset landingsplasser uten å ha helikoptrene til stede, men det kan kanskje Arbeiderpartiet svare på.

Men vi har ikke bare ventet på helikoptrene: Å tilpasse landingsplassene og vurdere alternative landingsmuligheter har vært vurdert over flere år.

I takt med at redningshelikoptrene fases inn de neste to årene, vil det også komme på plass gode ordninger for landingsplasser. Dette må løses på ulike måter på ulike akuttsykehus. I Stavanger har en blitt enige med helseforetaket at en i påvente av nytt sykehus lander på Sola flyplass. I Arendal vil helikoptrene lande på Gullknapp ved behov, og pasienter kjøres til sykehuset. Alt vil skje i samarbeid med berørte parter med et helsefaglig grunnlag.

De fleste av dagens landingsplasser er tilpasset de mye mindre ambulansehelikoptrene, som tross alt har de aller fleste landingene på sykehus. Det er den ordinære luftambulansetjenesten som står for det vesentligste av pasientoppdrag og transport, og slik vil det også være i fremtiden.

Nye, topp moderne redningshelikoptre kommer til å gi oss et vesentlig løft for beredskapen i Trøndelag. De ny helikoptrene vil gi bedre redningsaksjoner – som er akkurat det vi trenger i dette landet.

Send debattinnlegg her «

Bli med i debatten i Trøndelag!

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken