Regjeringen og de rødgrønne skal straffe bilistene

Av
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Regjeringen vil gi grønt lys for at landets byer kan opprette såkalte nullutslippssoner. Det vil si at lokalpolitikere i byene kan bestemme at det skal være forbudt å kjøre bensin- eller dieselbiler i deler av byen. Det ble klart da regjeringen la frem sin klimamelding nylig.

Vi tror ikke de rødgrønne politikerne, som styrer de fleste av landets byer, blir vanskelige å be. I Oslo har byrådet, med MDG i spissen, etterlyst nullutslippssoner lenge. Det samme vil man i Bergen.

Regjeringen legger ballen klar på straffemerket for Ap, Sp, Sv, MDG og Rødt. For straff skal de ha, de som kjører bensin- og dieselbil.

Har det slått de rødgrønne eller H, V og KrF at noen fortrekker bensin- eller dieselbil? At for noen passer det best og er mest praktisk? At noen ikke kan ta seg råd til å kjøpe seg en ny og ganske kostbar elbil? At mange som bor i leiligheter i byene kanskje ikke har gode lademuligheter?

Det virker ikke sånn.

Vi tror heller ikke at det er sånn at dette kommer til å gjelde noen få gater i indre by. Vi tror bypolitikerne tvert om vil ønske ganske omfattende nullutslippssoner, eller forbudssoner som er et mer dekkende begrep.

Høyre har eksempelvis ønsket at alt innenfor ring 2 i Oslo skal være nullutslipp, altså mesteparten av indre by. En slik nullutslippssone vil ramme over 100.000 innbyggere. Av erfaring tror vi ikke Ap og MDG i Oslo vil være vonde å be, heller ikke i andre byer.

Regjeringen ønsker å endre på regelverket slik at man kan opprette disse sonene kun av hensyn til klima, ikke bare grunnet luftforurensing.

Dette er med respekt å melde bare tull. Nullutslippssoner er et miljøtiltak, ikke et klimatiltak. Nullutslippssoner i norske byer har ingenting med globale klimautslipp å gjøre. Ja, det kan argumenteres med lokal luftforurensing og miljø, men ikke klima.

Dette bare viser hvor forblindet regjeringen og venstresiden er i sin jakt på klimatiltak, og i sin jakt på bilistene.

Når det kommer til lokalt miljø er det også viktig å understreke at nyere bensin- og dieselbiler har langt lavere utslipp av partikler enn for bare få år siden – så dette problemet er i seg selv heldigvis mindre aktuelt enn tidligere. Og vi mener det uansett ikke rettferdiggjør å stenge brorparten av landets bilister ute av byene.

I kampen om å være «best» på klimapolitikk synes intet tiltak å være for hardt eller for symbolsk. Verken for regjeringen eller de rødgrønne.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken