Gå til sidens hovedinnhold

Samferdselsbløffen fra Sp

Artikkelen er over 1 år gammel

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Senterpartiet har nylig lagt frem sitt alternative Statsbudsjett for 2021. Dessverre er det bare å konstatere at verken blir mer asfalt eller jernbane i Trøndelag med Senterpartiet. Kun mer valgflesk.

Det hjelper ikke med store ord om mer asfalt og jernbane, når Senterpartiet ikke leverer på løftene sine i det alternativet budsjettet. Sp har stemt mot alle reformer i samferdselssektoren, men salderer budsjettet med gevinsten. De lovnadene Sp strør om seg med om ny infrastruktur, er ikke annet enn tomme løfter som skal betales med monopolpenger.

Norge er helt er helt avhengig av god infrastruktur for å knytte landet sammen, øke verdiskapningen og skape arbeidsplasser. Spesielt i distrikter som Trøndelag, hvor store deler av verdiskapningen skjer. Både varer og mennesker skal komme trygt og raskt frem. Derfor bygger vi vei og jernbane i stort tempo, med effektivisering, nye og innovative løsninger!

Nye Veier er en suksess!

Det er ingen tvil om at denne regjeringen bygger vei. Vi har nær doblet samferdselsbudsjettet, og vi har innført reformer som gjør at vi får mer vei og jernbane for hver krone. Nye Veier AS bygger moderne og trafikksikre veier i stort tempo. Gjennom Trøndelag oppgraderer vi nå hovedpulsåra, vi bygger en ny, sammenhengende 4-felts E6 til jubel for trafikanter og næringslivet. Vi moderniserer strekninger de rødgrønne aldri prioriterte.

Dette får vi til gjennom nytenkning, innovasjon og sunn konkurranse. Nye Veier har så langt spart fellesskapet for 59 milliarder kroner. Det er skuffende at Senterpartiet ikke støttet etableringen og tvert om kutter i midlene til selskapet i sitt budsjett for 2021. Det må ha vært en dårlig dag på jobben for Sp- ordførerne i Trøndelag, som setter sin litt til at Nye Veier får utvide porteføljen i vår region. Det blir heller ikke mer penger til fylkesveier uten reformer som kutter de generelle kostnadene.

Det betyr at skal vi kunne fortsette samferdselsløftet vi har vi begynt på, trenger vi Erna Solberg som statsminister.

Å gjenopplive statsmonopolet er en dårlig ide

For regjeringspartiene er det viktigste at tilbudet til folk blir bedre med flere avganger og flere tog. Det viktigste for Senterpartiet er derimot å bevare statsmonopolet og gamle strukturer. Senterpartiet og resten av venstresiden vil reversere jernbanereformen. Reformen har ført til at staten har spart 12 milliarder kroner på de tre trafikkpakkene som er gjennomført så langt. Staten eier fremdeles skinnene og infrastrukturen, men selskapene konkurrerer om å gi det beste tilbudet på de ulike strekningene. Reversering av jernbanereformen vil føre til at milliardene forsvinner ut i ingenting, kun fordi Senterpartiet vil at logoen til VY skal stå på alle togene. Tror Sp at det blir mer eller mindre jernbane av å reversere effektiviseringstiltak på 12 mrd?

Politikere forvalter fellesskapets bidrag til velferdssamfunnet over skatteseddelen. Hvis venstresiden reverserer Nye Veier og Jernbanereformen svikter politikerne jobben med å sikre best mulig bruk av skattebetalernes penger.

Senterpartiets alternative budsjett er ikke mer enn valgflesk og monopolpenger når de finansierer sine satsinger ved å bruke gevinsten fra reformer de er imot. Det vil verken bli mer asfalt eller jernbane når Senterpartiets hovedprosjekt er å reversere i stedet for å reformere.

Kommentarer til denne saken