Gå til sidens hovedinnhold

Sjøåsen - det nye senteret i Namdalen?

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Da Stortinget på 1890-tallet bevilget penger til jernbanebygging fra Hell til Namsos, var det for å kunne hente fiskeressursene på Namdalskysten. Prosjektets navn var: Hell - Namsos.

Aldri har det vært mer aktuelt enn nå med jernbane til Namdalskysten for å hente fiskeressursene.

På Sunnan ble det bråstopp. Sterke politikere i Snåsa ville ha banen til Snåsa, og de fikk med seg den militære ledelse for denne traseen. I 1905 var forholdet til Sverige spent. Fra militært hold måtte jernbanen legges slik at militært personell og utstyr kunne fraktes hurtigst mulig. Så banen, som Ole Tobias Olsen hadde stukket over Beitstad, Namdalseid, Bangdalen og til Namsos, ble i stedet videreført på østsiden av Snåsavatnet. Det gikk greit til Snåsa, men videre til Grong ble det heller elendig planlegging. Til Grong skulle banen egentlig komme opp fra Namsos.

Nå har vi muligheter til delvis å bygge jernbane i sporene etter Ole Tobias Olsen for å hente fisken på Namdalskysten. De opprinnelige planer kan delvis gjennomføres: Jernbane bygges fra Sunnan til Sjøåsen. Derfra til Spillum - Skogmo - Grong.

Til Sjøåsen kan brønnbåtene komme med fisken fra oppdrettsanleggene. Hvis nødvendig, er der allerede en dypvannskai. Riktignok militært, men kan sikkert benyttes eller utvides.

Noe av fisken kan fortsatt gå med trailere. Vegen gjennom Osen, Roan, Ørlandet må utvides og forbedres. Tunnel under Trondheimfjorden til Klettkrysset eller Melhus. Trondheim har lenge ropt på en fergefri veg til Ørlandet.

Sjøåsen har også plass til en større flyplass. Sjøåsen har plass til foredling av fisken. Sjøåsen har rikelig tilgang på rent vann. Sjøåsen har plass til en stor utvikling.

Det må settes opp en hurtiggående båt fra Leka til Sjøåsen.

Ytre Namdal er i ferd med å kjøre seg fast i en spesiell krise: Mangel på arbeidskraft og mangel på transportmuligheter. Der er nå panikkbygging, og panikk på å finne alternative transportløsninger.

Næringslivet i Ytre Namdal og Ytre Fosen må nå investere på Sjøåsen, og se på hvilke muligheter som ligger der. Jeg føler meg trygg på politikerne vil støtte dette forslaget. Det vil ikke bety redusert næringsvirksomhet i Ytre Namdal. Tvert i mot vil utbygging på Sjøåsen styrke virksomheten i Ytre Namdal. En flaskehals blir fjernet, og gi muligheter for en betydelig vekst.

Dessverre er tregheten trønderens verste fiende.

Kommentarer til denne saken