Gå til sidens hovedinnhold

Stereotypier er for å dyrkes. Eller er de det?

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Her om dagen kunne vi klikke oss inn på en reklame fra Destinasjon Røros, der høsten og sosialt samvær med venner er i søkelyset. Fint det, men når bildene viser jenter som bader og gutter som drikker øl blir vi irriterte. Ikke på Destinasjon Røros, heller ikke på de som deltar i reklamen men på oss alle som samfunn der vi dyrker stereotypier.

Destinasjon Røros er ett av flere destinasjonsselskap i Trøndelag som markedsfører den flotte regionen som vi bor i. Begge bor vi i Røros kommune og begge er vi opptatte av å leve våre liv i gode lokalsamfunn, der vi alle bidrar med vårt til at stedet blir et bedre sted å leve for både oss som bor her og de som besøker stedet som vi er så glad i. Nå er det høst og etter en hektisk sommer med familieferie og obligatorisk svigermorbesøk er det igjen tid for vennehelg. Og hva er vel mer naturlig enn å dele en trivelig og morsom vennehelg på Røros? Destinasjonsselskapet bruker tid og penger på markedsføring i sosiale medier. Verktøyene som brukes i disse mediene har lært oss ord som målgrupper og søkeord. Det handler om å treffe målgruppene, og det handler om å bruke de riktige søkeordene.

Destinasjon Røros forklarer om kampanjen at dette handler om bruk av disse verktøyene. Arbeidet er basert på nitidig bruk av analyseverktøy og innsikt i bruk av ord. Alt handler om å bruke de riktige ordene og alt handler om å nå målgruppene. Vi bruker søkemotorer og digitale verktøy som aldri før. Vi skriver inn ord og googler. Dersom en bruker ord som vi alle har brukt før blir de forsterket og de blir til innsikt. Ord og uttrykk blir til verktøy som forteller noe om hva vi ønsker.

Bruker vi Google til å fortelle oss hva en stereotypi er får vi vite at det er en generalisert forestilling om hvordan en bestemt gruppe er. Rett og slett en beskrivelse. Jenter er sånn og gutter er slik. Jenter liker å gjøre denne aktiviteten mens gutter liker å gjøre ­­­noe annet. Ved å forsterke dette inntrykket av hvordan disse gruppene er og fortsetter å beskrive hva som er kjennetegnet ved gruppene dyrker vi også dette videre. Dette gjelder også kjønnsrollene og hvilket inntrykk vi som samfunn skal ha. Kjønnsrollene forsterkes. En forenklet konklusjon er derfor; desto flere ganger mennesker bruker de samme søkeordene desto sterkere blir stereotypiene om de samme gruppene.

Vi liker Røros. Vi elsker Røros. Vi unner alle som lever av besøkende vennegjenger mer inntjening. Det skaper flere arbeidsplasser og bedre vilkår for oss alle. Men vi liker ikke å være et vitne til en forsterkning av stereotypier, båsplassering og kjønnssegregering. Dette er ingen kritikk av Destinasjon Røros. Men det er en kritikk av hvordan vi som samfunn forholder oss til stereotypier. Vi skjønner at kampanjen er laget på bakgrunn av faglige analyser og innsamling av informasjon fra søkemotorer. Men er det dette inntrykket vi vil fortsette å dyrke og forsterke? Vi mener det er feil. Det finnes kvinner som tenner bål og går på jakt og som samtidig elsker bobler og fjas. Det finnes menn som elsker å handle klær og som i neste time vil oppleve flyt på en fatbike. Det ene utelukker ikke det andre. Ved å dyrke stereotypiene styrker vi også fordommene og begrenser mangfoldet.

Kommentarer til denne saken