Gå til sidens hovedinnhold

Til politikerne: Situasjonen på Charlottenlund og Jakobsli er helt uakseptabel.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Om ikke lenge avgjøres Charlottenlunds og Jakobslis skjebne. Bystyret skal behandle et lokalt innbyggerforslag, hvor man kort oppsummert krever følgende:

  1. Midlertidig byggestans
  2. Rekkefølgekrav om ferdigstilling og målt effekt av Brundalsforbindelsen
  3. Fortetting med kvalitet, og i henhold til tidligere vedtak som sikrer ivaretakelse av strøkskarakter
  4. Tilrettelegging for gående og syklende

De siste årene har det vært en rekke medieoppslag om den håpløse situasjonen i bydelen min. Det beryktede Skovgårdkrysset, et av Trondheims aller verste kryss, er så overbelastet at bilkølengde tilsvarende 25 semitrailere hoper seg opp, midt i et boligfelt! Hver ukedag kjører 10.000 bilister gjennom krysset, og tallet vil bare øke i takt med samfunnets gjenåpning.

Siden tusenårsskiftet har Trondheim kommune praktisert fullkommen ansvarsfraskrivelse for innbyggerne i bydelen. Man har tillatt en hensynsløs fortetting som jeg ikke engang unner min verste nabo.

20 år senere ser man resultatet: Stor nedbygging av grøntarealer. Vanvittig høy bilpark per boenhet. Sprengt skolekapasitet. Skoletråkk uten fortau. Null meter sykkelfelt innad i bydelen. Arkitektoniske katastrofer i eplehager. Byens dårligste kollektivtilbud. Bare for å nevne noen aspekter, altså.

Hva er det som skal til før vi innbyggere, som krever midlertidig byggestans, blir tatt på alvor? Må det gå liv i trafikken, slik det gjorde den gang Skovgårdkrysset var del av E6? Vi står ikke på barrikadene fordi vi ikke vil ha flere naboer. Vi krever byggestans fordi bydelen har blitt neglisjert i flere tiår, og nå er langt forbi bristepunktet.

Det positive er at Brundalsforbindelsen, etter mer enn 50 års ventetid, endelig ble vedtatt. Dessverre ser det ut til å bli den største bjørnetjenesten i bydelens historie. Trondheim kommune forskutterer nemlig trafikal bedring ved å sette forbindelsen som rekkefølgekrav i boligprosjekter.

Ingen vet derimot hvor mye Brundalsforbindelsen vil avlaste Skovgårdkrysset. På side 41 i en eldre utgave av Øvre Rotvolls områdeplan står det «i krysset ved Skovgård er det kapasitetsproblemer, og kapasitetsberegningene viser at det vil det også være i 2025».

Når det hoper seg opp med titalls byggesaker, som alle blir samtidig forløst av Brundalsforbindelsen, frykter jeg et trafikkaos uten sidestykke i trondhjemsk historie. Det er totalt uansvarlig av kommunen dersom man mener bygd forbindelse automatisk løser problemene ved Skovgård.

Heldigvis gir det håp når Ingrid Skjøtskift (H) nylig uttalte «trafikk vil bli en egen vurdering hele veien når det er snakk om byggeprosjekt [på Charlottenlund/Jakobsli]». Skjøtskift skal berømmes for dette standpunktet, når så å si alle boligprosjektene er monster-eneboliger i 10-millionersklassen: Altså Høyre-velgere.

Derimot er jeg skuffet over Arbeiderpartiet, som tydeligvis ikke har noe imot den anti-sosiale boligbyggingen som får herje fritt. Hvorfor tillater Rita og co. pengegriske utbyggere å rasere de små grøntarealene vi har igjen, hvor de fullstendig overkjører innbyggerne med reguleringsplaner fulle av misvisende faktapåstander?

Bystyrerepresentantene må nå tydelig si ifra at situasjonen på Charlottenlund og Jakobsli er helt uakseptabel. Brundalsforbindelsen må bygges, men samtidig må vi skjerme innbyggerne, ikke utbyggerne, fra usikkerhet og dermed sette området under midlertidig byggestopp for nye prosjekter.

Alt annet vil være fortsettelse av ansvarsfraskrivelse.

Kommentarer til denne saken