Gå til sidens hovedinnhold

Trønder-Avisa mener: Et nasjonalt elsparkesykkel-regelverk må på plass

Vi kan ikke la farten i den teknologiske utviklingen og overivrige kommersielle aktører overstyre prinsippene som samfunnet ellers er basert på.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Fra stadig flere hold kommer krav om regler og reguleringer når det gjelder bruk av elektriske sparkesykler. Alt tyder på at etableringen leieordninger for elsparkesyklene kom fullstendig overraskende på myndighetene – og det har grovt sett blitt opp til kommunene å forsøke å håndtere problemene som oppstår.

Antall ulykker som følge av det populære framkomstmiddelet de siste månedene viser at behovet for nasjonale regler er til stede. Eksempler på uvettig gjensetting er utallige – det samme er historiene om ulykker og uhell. Mange setter igjen syklene på tvers på fortauet, uten tanke for hvilken fare dette utgjør for blinde, svaksynte og bevegelseshemmede. Andre setter dem midt i veien.

Det er ikke elsparkesyklene i seg selv som er problemet, men med så mye annet handler det om hvordan de blir brukt. Flere legevakter i de største byene krever at leiesykler ikke blir mulig å bruke på nattetid. Årsaken er antall ulykker i fylla. Andre ønsker at sparkesyklene skal omfattes av samme ordning som de populære bysyklene – som brukerne må sette tilbake i stativer.

Flere av de største utleieaktørene er tydelige på at de vil ha så få regler som mulig. Det er skuffende – for ingen, aller minst de som driver næring med utleie, er tjent med lovløshet som skaper farlige situasjoner. Vi registrerer også at utleiere mener det er «umulig» å innføre en ordning som tilsier at syklene må plasseres på bestemte steder etter bruk. Den argumentasjonen faller på sin egen urimelighet: Dette har fungert aldeles problemfritt for bysykler i mange år. Ingen til tilsier at det skal være annerledes med sparkesykler.

Frps tidligere kommunikasjonssjef André Melchior Larssen var i fjor høst utsatt for en alvorlig ulykke med elsparkesykkel da hjulet satte seg fast i et trikkespor. Turen endte i fire brudd og 40 dager på sykehus. Til Aftenposten sier han at han ved flere anledninger har sett mødre med spedbarn i bæresele på brystet i høy hastighet på sparkesykler. «Det grøsser i hele meg. Hadde jeg hatt en unge på brystet den dagen, ville den blitt drept», sier han.

I god tid før neste sommer må et nasjonalt regelverk være på plass. Dette må regulere alt fra bruken i trafikken til hvordan utleie skal organiseres. Vi kan ikke la farten i den teknologiske utviklingen og overivrige kommersielle aktører overstyre prinsippene som samfunnet ellers er basert på.

Kommentarer til denne saken