Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Senterpartiet har i lengre tid jobbet mot realisering av ny E18 vestover fra Oslo. Da Stortinget like før sommeren behandlet utbyggingen fra Lysaker til Ramstadsletta, stemte Sp mot. De ville nok en gang utsette saken.
I et intervju med VG 29. juni sier partileder Trygve Slagsvold Vedum følgende: «– Her blir det brukt i overkant av 40 milliarder kroner for at folk skal komme raskest mulig på hytta fredagskvelden og at forretningsadvokaten skal ta sin store Tesla til jobben, istedenfor å ta toget».
Vi har ingen problemer med å støtte Vedum i at man kritisk skal gjennomgå kostnader til vegprosjekter. Vedum gjør dessuten en god jobb med å tale distriktenes sak i mange sammenhenger, og han har åpenbart rett i at det brukes mye penger i og rundt hovedstaden. I dette tilfellet, mener vi imidlertid at Vedum bommer i sin vegpopulistiske retorikk.
E18 fra Oslo og vestover har rett og slett for lav kapasitet. Kollektivtilbudet er langt dårligere enn østover fra Oslo. Det er store køproblemer, og timelange forsinkelser. I disse køene sitter det vanlige mennesker som bor i småbyer men jobber i Oslo, håndverkere, folk i ulike servicebransjer og mange andre. Disse er avhengig av å kjøre til og fra hovedstaden – hver dag. Selvsagt sitter det også advokater i køen, men hva så? Er det ikke bra for oss alle at også advokater bor utenfor Oslo sentrum? Hvis ny E18 gjør det lettere å kjøre til Oslo, vil ikke det da bremse sentraliseringen?
Det er vel neppe pendlingen Vedum vil til livs, all den tid han bruker så mye energi på regjeringens kutt i pendlertillegg. Dessuten: At disse forretningsfolkene han angriper kjører Tesla, er vel intet argument mot å bygge veien. Teslaene skaper også kø.
Hva ny E18 totalt bør koste kan diskuteres, men Vedum snakker som om hele prosjektet er tull. Det treffer sikkert mange av Senterpartiets velgere, men for Distrikts-Norge er ikke denne strategien klok.
Skal det komme penger vår vei, er vi avhengig av at politikere fra Stor-Oslo forstår hvorfor det er viktig. Hvilke argumenter skal vi i Trøndelag bruke for å utvide E6 gjennom Innherred, med rundt 15.000 biler i døgnet, hvis E18 med 90.000 i døgnet er unødvendig å utbedre?