Var ikke fylkeskommunen forberedt på rødt lys?

Noen skoletimer har digitalt oppmøte og undervisning. Andre timer er rett og slett selvstudium uten noen kontakt med lærer i det hele tatt. Kan det kalles skolegang? spør Hilde Tyldum Stordahl.

Noen skoletimer har digitalt oppmøte og undervisning. Andre timer er rett og slett selvstudium uten noen kontakt med lærer i det hele tatt. Kan det kalles skolegang? spør Hilde Tyldum Stordahl. Foto:

Av
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Da regjeringen innførte rødt nivå i videregående skole søndag 3. januar, reagerte Trøndelag fylkeskommune med å lukke alle (med noen unntak) elevene ute fra skolene den første dagen. Den dagen inneholdt ikke nødvendigvis noe faglig oppfølging fra skolene. Det ble rett og slett en nyoppstått fridag for elevene.

Hvis vi skal driste oss til litt regning, kan vi anslå at vi har 16000 elever i fylket. Og om halvparten hadde fri på mandag, er vi oppe i til sammen flere årsverk med skolegang som gikk fløyten den dagen. Et sånt opplegg har ikke ungdommene våre råd til. Jeg lever i håpet om at dette ikke gjaldt alle skolene, og at de eksemplene jeg har hørt er unntak fra en plettfri regel.

Det er 10 måneder siden vi startet koronastriden. Trafikklysmodellen ble innført i skolen ikke så lenge etterpå. Vi må forutsette at planene for de forskjellige fargene foreligger nå. De planene bør ta høyde for det innlysende: At rødt nivå kan innføres på timers varsel, at alle undervisningstimer skal ha likeverdig innhold uansett om de er digitale eller tradisjonelle, og at elevene trenger alle skoledagene. Dette siste er jo skolen ellers veldig opptatt av, og det avspaseres og skrives fravær med stor presisjon.

Hjemmeskole kan være så mangt. Men hvorfor blir en del elever overlatt til seg selv når de sitter på hjemmekontor?

Som en ungdom sa: Hvorfor kan vi ikke bare ha den vanlige undervisningen, bare at det er på teams?

Ja hvorfor ikke? Hvorfor i alle dager er det så utrolig vanskelig?

For en hjemmeskoledag er ganske ulik en skole-skoledag. Noen skoletimer har digitalt oppmøte og undervisning. Andre timer er rett og slett selvstudium uten noen kontakt med lærer i det hele tatt. Kan det kalles skolegang?

Jeg håper fylkeskommunen har alle planer på stell, og at det var godt planlagt når de videregående skolene var stengt for elevene på mandag. Planer skal jo legges før kriser skjer. Og denne «krisen» som rødt nivå er, har jo mildt sagt vært lett å forutse.

Det er mye snakk om sårbare elever, hvem nå det er. Alle mennesker kommer med en sårbarhet. Jeg tror selv den mest robuste ungdom kan gå på en smell når framtida blir uforutsigbar, og vanskelige fag får et sterkt preg av selvstudium. Hjemmeskole skal være digital skole og ikke selvstudium-skole.

Så her må vi forutsette at alle trafikklysplaner foreligger – og at den sikrer at hver enkelt elev får sine 190 skoledager i et skoleår uten overraskende koronatiltak. For alle tiltakene er gammelt nytt for lengst.

Oppsummert:

· Skoleeier må klare å sette skolen i rødt på timers varsel uten at et blir en tilfeldig fridag ut av det.

· Elevene i skoleåret 2020/2021 skal ha fullgod utdanning med 190 skoledager med lærer.

· Hjemmeskole betyr digital hjemmeundervisning i alle timene - ikke selvstudium.


Artikkeltags

Kommentarer til denne saken