Denne uken er det Black Friday. Men allerede er har vi hatt flere dager med mer eller mindre konstante budskap om supertilbud og «prisras». Etter flere år med pandemi, stadige rentehevinger og galopperende priser på både dagligvarer, strøm og drivstoff er dette det siste den midtnorske lommeboka trenger. Det er også tøff kost for det lokale næringslivet, som vil slite med å konkurrere med de store kjedene.

Jeg og mine kolleger SpareBank 1 SMN har følger bedriftene i Midt-Norge tett. Gjennom pandemien har vi vært bekymret for overlevelsen til mange. Våre ferske konkurstall for tredje kvartal av 2022 viser at flere og flere nå sliter, nettopp på grunn av de samme faktorene som privatøkonomien presses på. Derfor er det viktig å handle lokalt, ikke bare under Black Week og Black Friday, men alle dagene i året.

Kvalitet og pris

Høsten har vært preget av både inflasjon, renteendringer og politisk uro i Verden. Hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen Virke anslår likevel at det vil bli handlet for rundt 16,1 milliarder kroner under Black Week i år. Selv om dette er en nedgang fra i fjor, er det store summer. Mange av oss vil kanskje benytte oss av tilbudene nå for å gjøre nødvendige innkjøp til en gunstigere pris. Og for den som planlegger, vil det absolutt være muligheter for å gjøre et godt kjøp nå – særlig på nettbutikker og hos de store kjedene.

Men fysiske butikker lever kun om vi handler der. Små, lokale butikker har ofte færre produkter med høy kvalitet, som gir lengre levetid og dermed er langt mer bærekraftig enn masseproduksjon. Tidligere i november delte vi i SpareBank 1 SMN ut prisen for «Årets kremmer», som i Trondheim gikk til «Skandinavisk Høyfjellsutstyr». Det underbygger den voksende interessen for kvalitet, kunnskap, lokal tilstedeværelse og at den fysiske butikken ikke går av moten. De har fokus på kvalitet i varene de selger og at det du kjøper der skal ha lang levetid. Og ikke minst; de har god kunnskap om det de selger og er til stede i butikken for å hjelpe kundene sine.

Økt prispress

Små og mellomstore bedrifter er helt avhengig av god omsetning, og priskutt fra de store, internasjonale kjedene legger et stort press på de små og lokale. Mange av de små bedriftene oppgir at de egentlig ikke har marginer til å være med på det store Black Friday-salget, men samtidig at de heller ikke har råd til å la være fordi de da mister salget fullstendig i konkurranse med bedre tilbud.

Derfor vil jeg oppfordre deg som skal ut å gjøre gode kjøp på Black Friday: Velg lokalt! Ikke bare denne fredagen, men hver dag året gjennom.

Selv om rabatten ikke skriker like høyt som i de store kjedene, så bidrar du på den måten til at en lokal aktør beholder både kundegrunnlag og arbeidsplasser.