Gå til sidens hovedinnhold

Verdens beste offentlige helsetjeneste, Ingvild Kjerkol?

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Dette er et svar til Ingvild Kjerkol. Innlegget ditt bærer for meg preg av to ting;

  • Å tro på julenissen
  • Å gå baklengs inn i fremtiden

Lege Vidar Arnulf (gründeren bak luftambulansetjenesten, en klok mann) var den som startet privat helseassistanse i 1998. Allerede den gangen (på vakten til flere politiske partier) var det 250 000 mennesker som sto i helsekø.

Hans visjon har hele tiden vært å sørge for å få hver pasient så fort som mulig tilbake til «hverdagen» hver gang behovet for behandling oppstår. Altså, målet må ikke være å bli VM i helsetjenester, men NM i å få flest mulig pasienter tilbake til hverdagen så fort som mulig.

I dag, 23 år etter, er det fortsatt 220 000 mennesker som står i helse kø. Offentlige Norge er den største innkjøperen av private helsetjenester, fem milliarder kroner per år. Private og bedrifter kjøper helseassistanse for til sammen 2,2 milliarder.

Ventetiden hos legespesialister i det offentlige er i snitt 54 dager. For å komme til behandling må pasienter vente i snitt 56 dager deretter.

I kjølvannet av Vidar Arnulf sin visjon, er det idag i snitt 5,3 ventedager til legespesialist samt 7,8 dager til behandling/operasjon.

Omtrent 600.000 mennesker i Norge er på en eller annen måte knyttet til den private helseassistanseordningen. 85 prosent av disse er tilknyttet ordningen via sin arbeidsgiver.

Enhver kan tenke seg hvilke besparelser bedriftene avlaster det offentlige med i et økonomisk perspektiv, når man vet at en sykefraværsdag koster 2 600 kroner (ifølge Sintef).

Verdt å merke seg er det at Oslo kommune med alle sine ansatte (65 000) i mange år har vært tilknyttet helseassistanseordningen.

Å kjøpe seg helseassistanse er ingen stor kostnad i en familie, men det handler om kost/nytte samt prioriteringer som ellers i en familieøkonomi – noen velger å kjøpe seg en dyr bil, mens andre velger en billigere bil – frihet til å velge er et gode vi har i Norge. Dette skaper ikke forskjeller mellom oss. Dette har ingenting med privatisering for rike å gjøre. Dette handler om riktig folkeopplysning/tilgjengelighet som er helt fraværende på dette område. En bank, et forsikringsselskap et spareselskap er kun produktleverandører i en familieøkonomi - det handler om å skreddersøm løsning tilpasset familiens ønsker, drømmer og behov.

Om funksjonsfall skulle skje så er vi oss selv nærmest og da er det et must at det finnes flere muligheter for å få behandling, er min familie og venners opplevelse.

Med erfaring vedrørende helseassistanse siden 2003 så savner jeg i hverdagen mere av det tverrfaglige samarbeidet og engasjementet mellom private aktører, spesialisthelsetjenesten, offentlig sykehus, primærlege og pårørende, spesielt ved vanskelige stilte diagnoser. Fornyet vurdering er et stikkord her.

Først og fremst så må vi bli vinne kretsmesterskap, så NM i helsetjenester. Og med fortsatt 220 000 mennesker i helsekø kreves det bedre forståelse og samarbeid mellom de aktørene som finnes i dag, samt at det kanskje må tilrettelegges for flere i en eller annen form. Det må treffes klokere effektive valg i dagens sykehusstruktur for fremtiden.

Slik unngår vi å gå baklengs inn i fremtiden, Ingvild Kjerkol (kanskje vår neste helseminister).

Kommentarer til denne saken