Gå til sidens hovedinnhold

Vi må ta med oss det positive fra korona-undervisningen!

Artikkelen er over 1 år gammel

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Den 12. mars kom beskjeden om at hele landet vårt stengte ned, og at mange tusen norske elever måtte forlate skolebenken til fordel for hjemmeundervisning, med arbeidsplaner og videomøter på Teams.

I etterkant av 12 .mars har det med rette vært diskusjoner rundt dette grepet, med et gjennomgående fokus på alt det årets elever har gått glipp av og alle de elevene som kom svakere ut av denne situasjonen. Men hvor er fokuset på alle de elevene som også blomstret under disse nye undervisningsmetodene?

For det er ingen tvil om at denne nye tilnærmingsmåten til fagstoffet på som vi har blitt tvunget til å ha de siste månedene, også har tjent godt for flere.

Eksempelvis den eleven som ikke hadde sjans til å konsentrere seg i en skoletime med 30 andre elever. Den eleven som ikke turte å ta del i klasserommet på grunn av den sosiale angsten. Eller den eleven som fungerer og lærer mye bedre om han eller hun får arbeide i to effektive timer med oppgaver, enn å sitte å forsøke å følge med på det resten av klassen gjør i fem.

Det er ingen hemmelighet at ikke alle elever passer til A4 formatet med fastsatte timer og tavleundervisning, fra kl. 08.00-16.00, fem dager i uka. Den alternative undervisningen vi har hatt de siste månedene har vist oss at mange av disse ungdommene også kan ha et stort utbytte av mer praktisk, konsentrert og tilpasset undervisning - og at dette er fullt gjennomførbart i praksis.

Men skal vi klare å ta med oss dette i den vanlige skolehverdagen når den kommer, må vi ha mer fleksible løsninger, som legger tilrette for at man kan ta avgjørelser til det beste for eleven, vedkommendes familie og klasse på hver enkelt skole. Vi trenger en fraværsgrense i den videregående skolen med et helt annet handlingsrom enn det den har i dag, og vi må gi hver enkelt skole tillit - istedenfor flere pålegg med skjema og rapportering.

For målet vårt må være å styrke de elevene som gjør det bra, samtidig som vi fanger opp enda flere av de som faller utenfor enn det vi gjør i dag. Skal vi klare å ha disse to tankene i hodet samtidig, må vi tørre å tenke utenfor boksen.

Er det én ting denne pandemien har lært oss, er det akkurat det.

Kommentarer til denne saken